In veel Nederlandse organisaties waar een compliance officer aanwezig is, is de compliance officer het meldpunt bij vermoedens van misstanden. Bij dit meldpunt kunnen medewerkers van de organisatie (en soms ook buitenstaanders) meldingen verrichten indien er een gerede aanleiding is om te veronderstellen dat er een misstand heeft plaatsgevonden.
In veel organisaties is gedefinieerd welke misstanden er onder deze regeling vallen. Het kan ook de taak van de compliance officer om te beoordelen of de definitie van een vermoeden van een misstand niet te eng opgeschreven is. Het is van belang dat medewerkers ervan uit kunnen gaan dat zij beschermd worden bij melding, indien er sprake is van melding die plaatsvindt in het belang van de organisatie.
De compliance officer dient in ogenschouw te nemen of de medewerkers zich voldoende veilig voelen om te melden. Indien er sprake is van een angstcultuur binnen de organisatie, kan er van uit worden gegaan dat het aantal melding tot nihil beperkt zal blijven. De compliance dient signalen die daar op duiden, serieus te nemen. Indien dit het geval is, dient de compliance officer naar het verantwoordelijke management te stappen om dit issue te bespreken.
Meldingen dient de compliance officer met de hoogste mate van zorgvuldigheid en vertrouwelijkheid te behandelen. Door gesprekken, door het opvragen van ondersteunend bewijsmateriaal probeert de compliance officer een beeld te krijgen van de inhoud en serieusheid van de melding.
De compliance officer is verantwoordelijk, tesamen met het management, voor een adequate afhandeling van de meldingen.
De compliance officer doet (al dan niet op anonieme basis) schriftelijk verslag over de inhoud van gemelde vermoedens van misstanden.